Itsenäistä elämää mahdollistavien asumisen tuen mallien asiakaslähtöinen kehittäminen kolmessa eri osahankkeessa​ (Pirha, OmaHäme, Pohde)

•Itsenäiseen asumiseen ja elämänhallintaan tähtäävän valmennuksen (muutto- ja asumisvalmennus ja perheiden tuki), asumisen tuen sekä vertaistuen uudenlainen konseptointi erityisesti itsenäistyvien omaan kotiin muuttavien nuorten osalta​

•Asumisen tuessa hyödynnettävän teknologian ja digipalvelujen innovointi, kokeilu ja toimivien mallien jakaminen ​

•Toimintakykyä ja vuorovaikutusta edistävien ja osallistavien mallien kehittäminen ja kokeilu siten, että vammaisten henkilöiden oikeudet, itsemääräämisoikeus, osallisuus ja yksityisyys toteutuu.

Itsenäinen elämä:

 – Vammaisella henkilöllä on yhdenvertaisesti muiden kanssa mahdollisuus valita asuinpaikkansa sekä se, missä ja kenen kanssa hän asuu.
– Vammainen henkilö saa riittävät ja osallisuutta tukevat kotiin annettavat palvelut
 – Vammainen henkilö saa tukea itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden toteutumiseen
– Vammaisen henkilön oikeus yksityisyyteen toteutuu palvelua toteutettaessa

Tuettu asuminen:

Asumispalveluja voidaan järjestää sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain perusteella.

Vammaispalvelulain muutos vuoden 2025 alusta korostaa asumisen tuen yksilöllisyyttä. Toteutettava ensisijaisesti vammaisen henkilön toivomalla tavalla.

Asumisen tuen tarkoitus on, että vammainen henkilö voi asua mahdollisimman itsenäisesti silloinkin, kun hän tarvitsee apua tai tukea asumisessa.

Asumisen tuki sisältää tarvittavan avun ja tuen päivittäisissä toimissa, vuorovaikutuksessa, osallisuudessa sekä niissä itsehoitoa vastaavissa toimenpiteissä, jotka liittyvät terveyden ylläpitoon ja pitkäaikaisen sairauden ohjeiden mukaiseen hoitoon. 

Tuettu asuminen toteutetaan:

Palvelu räätälöidään yksilöllisten tarpeiden mukaan. Palvelu on kokonaisuus, jossa voi olla tukikäyntien lisäksi muita palveluja kuten kotihoitoa. Tukikäynnit perustuvat asiakkaan tuen tarpeisiin, käyntejä yleisimmin 1-2 kertaa viikossa. Tiivis päivittäinen tuki on mahdollista. 

Tukikäynnit suunnitellaan asiakkaan kanssa, toteutetaan pääasiassa arkisin klo 8-18 huomioiden asiakkaan töissä/opiskeluissa käyminen tai muut pakolliset menot. Tarvittaessa viikonloppuisin.

Ohjaajan käynti voidaan toteuttaa muuallakin kuin asiakkaan kotona. Käynti voidaan toteuttaa myös etänä. Käynnin kesto on yksilöllisesti sovittu tavoitteiden pohjalta, pääsääntöisesti 1-2 tuntia.

Palvelun toteutuksessa kunnioitetaan asiakkaan itsemääräämisoikeutta. Asiakas määrittää mitä tukikäynneillä tehdään, ohjaaja tukee päätöksen teossa antamalla tietoa ja keskustelemalla vaihtoehdoista.

Tavoitteena on tukea nuorta mahdollisimman itsenäiseen elämään, tukemalla arkipäivän toimissa, elämänhallinnassa ja sosiaalisissa suhteissa. Asiat tehdään asiakkaan kanssa yhdessä, ei asiakkaan puolesta.

Tukikäynti voi sisältää mm.

•kodinhoitoa, ruuanlaittoa, kaupassa käymistä, ajanvarausten tekoa

•asiointikäynnit (esim. lääkäri, virastot),lomakkeiden ja hakemusten täyttöä (mm. toimeentulo- ja asumistuki, veroasiat)

•harrastus-, opiskelu- tai työpaikan etsintää

•keskustelutuki

•palveluihin ohjaaminen ja arvioiminen, saako asiakas oikeita hänelle tarpeellisia palveluja

•raha-asioiden hoitoa (edunvalvoja, välitystilit), rahankäytön opettelua.

Terveys ja hyvinvointi:

•Seuraamme aktiivisesti asiakkaidemme hyvinvointia, jolloin osaamme reagoida ajoissa avun tarpeeseen ja ohjata asiakkaan eteenpäin sosiaali- ja terveyspalveluihin. 

•Asiakkaan muistuttelu hammashoidosta, rokotuksista, näöntarkastuksesta jne.

•Lääkehoidon toteutus suunnitellaan yksilöllisesti.

•Tuetaan asiakasta terveellisiin elämäntapoihin.

Itsenäistymistä on hyvä alkaa suunnittelemaan ja keskustelemaan perheessä jo hyvissä ajoin ennen täysi-ikäistymistä. Laadukkaaseen ja ajantasaiseen Hoks työskentelyyn koulussa kuuluu nuoren ja läheisten kanssa itsenäistymisestä keskustelu ja sen suunnittelu.

Itsenäistymistä voi harjoitella esimerkiksi lyhytaikaisessa huolenpidossa, erilaisilla leireillä, oppilaitosten asuntolassa.

Erilaisiin asumispaikkoihin voi olla yhteydessä ja käydä tutustumassa. Asumista järjestetään sekä hyvinvointialueiden omana toimintana sekä ostopalveluna.

Läheisessä nuoren itsenäistyminen voi herättää erilaisia tunteita ja kysymyksiä. Vertaistuesta voi läheinen saada tukea käsittelyyn.

Miten haet asumisen tukea?

-Tee hakemus oman alueen vammaispalveluun. Hae palvelua ajoissa, hakemuksen käsittely voi kestää 3kk.

-Palvelutarpeen arviointi tehdään vammaispalvelun toimesta, tärkeää on nuoren omien toiveiden ja mielipiteen kuunteleminen. Arvioinnissa voidaan hyödyntää asumiskokeilua.

-Palvelujen suunnittelu yhdessä verkoston kanssa.

-Ennen muuttoa nuorelle ja läheisille voidaan järjestää muuttovalmennusta.

-Itsenäisen asumisen alkuun nuorelle voidaan järjestää asumistaitojen valmennusta yksilöllisen tarpeen mukaisesti.

Nuorten palvelupolku on seuraava:

A) Palveluiden suunnittelu:

•Itsenäistymisestä keskustelu murrosiästä lähtien

•Koululla merkittävä rooli itsenäistymisen sanoittamisessa nuorelle

•Nuoren kanssa tulevaisuuden suunnittelu osallisuutta vahvistavilla menetelmillä

•Palvelutarpeen arviointi yhteistyössä verkoston kanssa.

B) Asumisen suunnittelu:

•Itsenäisessä elämässä tarvittavien taitojen ja toimintakyvyn arviointi

•Muuttovalmennus

•Asumiskokeilu

•Itsenäistä asumista tukevan palvelukokonaisuuden suunnittelu

• Asunnon etsiminen

•Vertaistuki.

C) Palvelun alkaminen:

•Aloituspalaveri, työnjaosta sopiminen, yhteistyö läheisten kanssa

•Asumisvalmennus palvelun alkuun

•Intensiivinen tuki alkuvaiheessa

•Konkreettiset tavoitteet, toteuttamissuunnitelma

•Vertaistuki

•Alkuvaiheessa sovitut seurantapalaverit.

D) Palvelun aikana:

•Säännöllinen tavoitteiden tarkistaminen ja palvelun sopivuuden arviointi

•Tuen joustaminen muutosten mukaan

•Vertaistuki

•Asiakassuunitelma tarkistaminen säännöllisesti, suunnitelmaan etukäteen valmistautuminen.

Yhteystiedot:

Pirha

•Jos et vielä ole vammaispalvelujen piirissä ja tarvitset yleistä neuvontaa, ota yhteyttä lähitorille tai Palveluneuvontaan.

•Palveluneuvonta puhelin 040 733 3949, ma – pe klo 8 – 16.30

•Jos olet jo vammaispalvelujen asiakas, löydät työntekijän yhteystiedot täältä.

•Digitaalinen asiointi OmaPirha.

•Vammaisten asumisen vaihtoehdot löytyvät täältä..

Oma Häme

•Vammaissosiaalityön Ensilinjasta saat tietoa ja neuvoa vammaisten henkilöiden palveluista.

•Ensilinja puhelin 036 296 578,                 ma – pe klo 9–12

•Jos olet jo vammaispalvelujen asiakas, voit olla yhteydessä suoraan omatyöntekijääsi.

•Yhteystiedot löydät Oma Hämeen     puhelinluettelosta.

•Vammaisten asumispalvelut löydät täältä.

Hankkeessa kehitetään tukea itsenäistymiseen

Kysely läheisille